Content uploader

VMN media

Veilig En Eenvoudig AdvertentieMateriaal Aanleveren

Over VMN media

VMN media is hét mediabedrijf voor werkend Nederland. Dagelijks bereiken zij ruim 1,5 miljoen professionals in meer dan 50 industrieën. Onder VMN media vallen merken die – soms al eeuwenlang – een begrip zijn in hun niche; zoals Misset Horeca, Assurantie Magazine, en Cobouw. Zowel online als via kranten en magazines brengen zij het laatste nieuws, journalistieke duiding en tijdloze kennis.

De opdracht

Dit unieke B2B bereik in verschillende niche-titels trekt een grote hoeveelheid adverteerders. Voor het aanleveren van advertenties door deze klanten van VMN media heeft Wolfpack maatwerk-software ontwikkeld die integreert met Salesforce. Elke dag worden er duizenden Salesforce-objecten gesynchroniseerd. Hierdoor kunnen klanten hun drukwerk, advertorials en online banners zelfstandig aanleveren.

Diensten:

  • Ontwerp
  • Design
  • Realisatie

Fases

Van proof of concept tot productie in 6 maanden

Midden 2021 begon Wolfpack op verzoek van VMN media met het bouwen van een applicatie wat dit zou kunnen automatiseren. De eerste versie was een proof of concept waarin klanten een versleutelde link toegestuurd kregen waarmee ze toegang kregen tot hun eigen overzicht van materiaal. In dit overzicht staan de deadlines en of het materiaal is goedgekeurd.

Vervolgens werden de handmatige controles geautomatiseerd. Als de klant een bestand aanbiedt voor upload wordt er direct automatisch gecontroleerd of dit correct is, en er wordt voor de veelvoorkomende fouten direct feedback geleverd.

De volgende stap was om de applicatie uit te breiden met een set achtergrondtaken. Deze sturen de klanten bijvoorbeeld een herinnering als de deadline voor het aanleveren dichterbij komt.

Techniek

Het kloppende hart van VMN media draait in Salesforce. In samenwerking met ADVendio is er een installatie opgezet waarin het hele bedrijfsproces is gemodelleerd. De door Wolfpack gebouwde applicatie communiceert en synchroniseert met de Salesforce API. Dit zorgt er voor dat de medewerkers van VMN media eigenlijk alles vanuit Salesforce kunnen bedienen in plaats van tussen applicaties te springen.

Verder is er een integratie gebouwd met Microsoft Azure voor bestandsopslag op grote schaal, en worden de bestanden (mits nodig) doorgestuurd naar het IT-systeem van de drukkerij. Dit alles is gerealiseerd in het Laravel-framework in PHP 8. Dit draait in een set Docker-containers. Hiermee kan de productieomgeving nagenoeg gelijk zijn aan de ontwikkelomgeving, wat de snelheid van ontwikkelen ten goede komt.

Functionaliteiten van de applicatie

De applicatie heeft drie hoofdfuncties: 

  • het aanbieden van een mogelijkheid waarbij een klant bestanden kan uploaden
  • het aanbieden van een mogelijkheid waarbij selecte personen van VMN media systeeminstellingen kunnen wijzigen
  • een set achtergrondtaken die zorgen voor het versturen van herinneringen

Workflow

Als eerste ontvangt de klant een introductie-mail waarin uitgelegd wordt hoe het proces werkt. Het kan zijn dat er al in mei een advertentie aangeleverd moet worden voor een publicatie in augustus. 

Als de deadline dichterbij komt en het materiaal nog niet is aangeleverd wordt er een herinnering gestuurd.

Na succesvolle aanlevering is alles klaar om naar de drukker te worden gestuurd, of om te worden gepubliceerd op een van de sites van VMN media.

Omdat alle standaard-controles door het systeem zelf worden uitgevoerd krijgt de klant snel feedback en kan zo snel schakelen om wijzigingen aan te brengen. Dit geeft de medewerkers van VMN media meer ruimte om nog meer service te verlenen.

Resultaat

Inmiddels zijn er dankzij de applicatie al meer dan 2,000 bestanden door klanten geupload. Er worden in totaal elke dag 200,000 objecten vanuit Salesforce op een slimme manier gesynchroniseerd om alles zo actueel mogelijk te houden zonder dat hier een krachtige server voor nodig is.

Enthousiast geworden?